Jaro v Praze ve znamení podzimních voleb – měsíční komentář Hany Boříkové

První jarní měsíc v Praze ovlivnil podzim. Nikdo zatím oficiálně neřekl, že by kampaň do říjnových komunálních voleb už začala, dění na politické scéně nás ale nenechává na pochybách. Křehkou a nesourodou pražskou koalici (ANO, ČSSD, Trojkoalice) nikdo půl roku před volbami bourat nechce, už ale není potřeba udržovat dekórum ani navenek. To dámy vládnoucí Praze předvedly na zahájení výstavby Budoucnost Prahy, která v Centru architektury a městského plánování představila zhruba 70 projektů, jež by měly v příštích letech změnit tvář Prahy. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) se před novináři pohádala se zelenou radní Petrou Kolínskou (Trojkoalice) o to, která z nich může za to, že na stanice metra D nebude možné vyhlásit ani výtvarné soutěže, když už ne ty regulérní architektonické. Stanice metra Krč, Písnice nebo Novodvorská tak ztvární Metroprojekt, který se odmítl mentálně posunout do 21. století. Nezůstal bohužel věrný, co mu jde – navrhování děr – a cpe se do krásna. Je s podivem, že když už firmě, která je životně závislá na zakázkách od města, chybí sebereflexe, nezasáhne politik, či politička. Ta by měla v projektantech probudit alespoň pud sebezáchovy. Podobně jako u (ne)řešení zklidnění magistrály, tím, kdo nevyhrál, byli opět Pražané.

***

Libeňský most podepřený kůly přestal být 7. března kolonádou a vrátily se na něj auta a tramvaje. Co s ním bude dál, není ani po letech dohadování jasné * Praha nicméně soutěží návrh nového Dvoreckého mostu, který vyroste na jihu Prahy. Snad jej stihne postavit do doby, než začne padat Barrandovský most, jehož technický stav se v nikoliv vzdálené budoucnosti přiblíží tomu Libeňskému. Jelikož ale nový Dvorecký most bude kvůli zeleným námitkám jen pro pěší, cyklisty a MHD, dopravní kolaps bude, nebojte se, i kdyby most v té době nakrásně už stál!

***

Kolaps roku 2018 se ovšem odehrál 12. března poté, co uzavírky v Husitské ulici udělaly ze Žižkova parkoviště aut a tramvajové depo. Ochromené zůstalo celé město. Jako na potvoru se chvíli před tím vyjádřila primátorka v rozhovoru pro Novinky, že Pražané jsou, co se týče dopravy, trochu zpovykaní. Ten, kdo se projel metrem v New Yorku běžně kolabujícím, protože v něm krysy překousávají dráty, jí dá asi za pravdu. I když s tím spolčením kokotů budujících tunel Blanku měla primátorka taky „recht“, mediálně se to, jak víme, nevyplácí * Vyjádření se chytla skupinka aktivistů a překřtila stanici metra Budějovická, kde je zavřený jeden její rozpadající se výlez, na Zpovykaná. Správně si asi měli recesisté vypůjčit nějaký výrok od radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD), za nějž to schytává primátorka, ten ale po volbách zalezl do sněmovny a od té doby, co spadla Trojská lávka, se na magistrátu už moc nevyskytuje.

***

V polovině března získala kladný posudek EIA přeložka 1/12 v Běchovicích, která je součástí východní části Pražského okruhu, z jehož 80 kilometrů je i po 40 letech plánování v provozu polovina. Dobrá zpráva nejen pro dusící se Spořilov. Tedy pokud nebude tentokrát město ústy své radní pro životní prostředí protestovat.

***

V polovině dubna zveřejní Praha Metropolitní plán, který půjde do veřejného projednání. Aktivisté z celé Prahy se už šikují a scházejí se v Praze 5, kde koordinují činnost a vymýšlejí, jak jej nejlépe rozcupovat. Spojence chtějí hledat mezi developery a na ministerstvu pro místní rozvoj. Pokud se jim to podaří, hlavní město se bude dál řídit 20 let starým územním plánem, jimi tak nenáviděnými změnami územního plánu a oni ani my si brzy nebudeme moci dovolit v Praze bydlet. Bývalý primátor Prahy Tomáš Hudeček (TOP 09) o tom ví dost. Platit 20tisícový nájem v metropoli bylo nad síly jeho učitelského platu, a tak ženu s dítětem odstěhoval a do hlavního města dojíždí o rozvoji měst přednášet studentům na univerzitě z Ostravy.

***

Čínská investiční skupina CEFC, v jejímž čele stál poradce českého prezidenta, je pod kontrolou státu (strany) a po hradním poradci se slehla zem. Podle zahraničních médií firma rozprodá své nemovitostní portfolio včetně toho v Česku. Tuzemský mluvčí CEFC to nicméně popřel. Kdyby ano, k mání byl stadion Slávie, hotel Mandarin nebo administrativní komplex Florentinum. Nikdo by asi ale nebyl ochoten zaplatit to, co Číňani.

***

Italskému investorovi došla po 20 letech trpělivost a prodal projekt Maršmeloun v centru Prahy českému hrdinovi, který prý chce dokázat, že historii a modernu lze i v metropoli skloubit bez kontroverze. A my věříme, že Elon Musk osídlí Mars už za dva roky

***

Participace není zhoubná nákaza 21. století. A pokud je, dá se přežít. Central Group projednával s veřejností Parkovou čtvrť na Žižkově a nejzásadnější výtka od bojovníka proti developerům Matěje Stropnického zněla, že si tam kvůli příliš sofistikované vodní zeleni nebude mít kam položit v létě deku. Proč prý tam není více trávníku.

***

Ministerstvo pro místní rozvoj představilo svůj koncept zákona o sociálním bydlení, který si vyvzdorovalo poté, co v minulém volebním období torpédovalo ten z dílny ministerstva sociálních věcí v gesci ČSSD. A dostalo pěkně na frak. Prý chce budovat tisíce čunkodomků napříč republikou. Jsme daleci podezřívat ministryni pro místní rozvoj, že unimobuňky preferuje proto, jelikož moc dobře ví, že v republice nic jiného podle současného stavebního zákona nepostaví.

***

Metro D nám realitní měsíc zahájilo, tak jej s ním i ukončíme. Na konci měsíce se na březnovém zastupitelstvu rozdávalo, a to ve velkém. Až se někdy za dvacet, třicet let začne budovat za stanicí Náměstí Míru, mělo by vést na Žižkov a odtud do Vysočan, což je ta nejhorší varianta, proti které dopravní výpočty varují

***

Za Náměstím Míru létaly miliardy celkem bez problémů, když ale měli zastupitelé hlasovat pro společný podnik pražského dopravního podniku a Penty, který bude developersky rozvíjet stanice metra D z Pankráce do Písnice, zbystřili. Těžko říci, co se jim nepozdávalo – zda to, že podnik svázaný pravidly dokázal zatím vykoupit jen osm procent potřebných pozemků nebo to, že ve firmě, která by měla mít šestimiliardový úvěr, bude mít DPP a potažmo Praha 49 % a developer 51.